Monday, May 23, 2011

Manchester United vs Blackpool 4-2 - Reaksi perlawanan.

     Manchester United menewaskan Blackpool 4-2 sekaligus menyingkirkan pasukan Seasiders itu ke Liga Championship. Blackpool bermula baik dengan peluang pada minit pertama hampir-hampir mengejutkan juara baru liga apabila hantaran Charlie Adam disiakan oleh Southern.
    
     Menguasai hampir 60 peratus pelawanan United akhirnya memecah kebuntuan apabila Berbatov yang menerima hantaran Fletcher di sebelah kiri sebelum melorongkan kepada Park Ji sung yang dengan mudah menjaringkan gol pertama. Blackpool menyamakan kedudukan hasil jaringan kapten Charlie Adam menerusi sepakan percuma dan Gary Taylor-Fletcher menjadikan kedudukan 2-1 pada minit ke 57.
    
     United bangkit pada minit ke 62 hasil gerakan Park Ji Sung sebelum disudahkan oleh Anderson untuk gol kelima kariernya bersama United. Sungguhpun Blackpool sekali-sekala mengasak gawang United namun sebaliknya United menambah jaringan dengan gol sendiri pertahanan Blackpool Ian Evatt. Dengan hanya kemenangan akan menjamin Blackpool untuk kekal dalam Liga Perdana mereka terus melancarkan serangan demi serangan hingga beberapa kali Van der Sar menyelamatkan pintu gol dari dibolosi.
    
     Hasil daripada counter attack dari sebelah kanan United menutup peluang buat Blackpool apabila Michael Owen menjaringkan gol keempat. Walaupun menjaringkan 55 gol musim ini Blackpool juga bolos sebanyak 78 gol, yang tercorot antara pasukan-pasukan lain.
   
     Tamat perlawanan United sah bergelar juara Liga Perdana manakala Blackpool yang kembali ke liga utama selepas 39 tahun terpaksa bermain dalam Liga Championship musim depan.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...