Monday, August 15, 2011

West Brom vs Manchester United 1-2



     Juara Liga Perdana memulakan musim 2011/12 dengan kemenangan tipis mengatasi West Brom di Hawthorns hasil gol daripada Wayne Rooney dan jaringan sendiri pertahanan Steven Reid.

     Rooney memecah kebuntuan gol tetapi pemain baru West Brom Shane Long merembat rendah melepasi David De Gea untuk menjaringkan gol penyamaan dan Ashley Young yang membuat penampilan pertama liga mencipta gol kemenangan dengan sembilan minit baki perlawanan.

     United bermula dengan baik pada permulaan perlawanan dengan barisan pemain muda memberikan permulaan yang positif. Walaupun Paul Scharner berjaya membuat cubaan pertama ke arah gol United tetapi permainan banyak dikuasai  pelawat dan tidak mengejutkan apabila Rooney berjaya menjaringkan gol pertama - sebagaimana pertemuan musim lalu.

     Rooney melakukan flik daripada hantaran Fabio kepada Young di sayap kiri sebelum menghantar semula kepada Rooney untuk rembatan ke penjuru kiri penjaga gol West Brom Ben Foster. United mengawal permainan dengan Nani mempersiakan peluang apabila cubaannya melepasi palang hasil gerakan Welbeck dan Rooney sebelumnya.

     Tuan rumah yang bermula perlahan mula mendapat rentak permainan. De Gea menafikan percubaan Scharner, tetapi dua minit kemudian penjaga gol Sepanyol itu tewas apabila percubaan solo Long dari sebelah kanan gol United gagal diselamatkan.

     Separuh masa kedua kurang effektif buat United terutama bahagian pertahanan apabila Vidic terpaksa dikeluarkan akibat kecederaan. Pelawat gagal memberikan ancaman yang signifikan ke arah gol West Brom dengan cubaan Rooney dan Nani hanya tersasar.

     Dimitar Berbatov masuk menggantikan Welbeck untuk menambah bisa bahagian serangan dalam memburu gol kemenangan. Lebih merisaukan Rio Ferdinand terpaksa dikeluarkan apabila mengalami kecederaan hamstring - digantikan dengan Phil Jones.

     Ini tidak mematahkan semangat United untuk terus melancarkan serangan dan akhirnya mendapat gol kemenangan pada minit ke 81. Berbatov mengawal bola dan melorong kepada Young sebelum bekas pemain Aston Villa itu melepasi kawalan Brunt dan membuat hantaran yang terkena Tamas sebelum Reid memastikan bola melantun masuk ke gawang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...