Saturday, February 11, 2012

Ryan Giggs sambung kontrak setahun lagi di Manchester United.

     Pemain midfield 38 tahun Manchester United Ryan Giggs telah menandatangani lanjutan kontrak selama setahun, demikian menurut kenyataan penyandang juara Liga Perdana semalam.

     Giggs, yang membuat penampilan pertama buat United pada Mac 1991 telahpun bermain untuk rekod 898 kali dan menjaringkan 162 gol.

     "Apabila saya menandatangani kontrak yang pertama, saya tidak pernah terfikir yang saya mampu bermain selama 22 tahun di United namun saya rasa gembira dan saya tahu saya masih boleh menyumbang untuk pasukan mengejar lebih banyak kejayaan," Giggs bercakap dalam satu kenyataan.


     "Memenangi gelaran liga ke 19 (musim lalu) adalah perasaan yang hebat namun kelab ini adalah mengenai apa yang perlu dilakukan seterusnya dan saya sangat berbesar hati menjadi sebahagian daripadanya."

     Bekas pemain antarabangsa Wales itu telah memenangi 12 gelaran liga, empat Piala FA, tiga Piala Liga dan dua medal Champions League.

     Walaupun tidak lagi dijamin dalam kesebelasan utama dan telah bertukar posisi daripada bahagian sayap ke bahagian tengah midfield, beliau masih mampu mengubah sesuatu perlawanan. Beliau juga pemain tunggal yang menjaringkan gol dalam setiap musim Liga Perdana semenjak diperkenalkan menggantikan Divisyen Satu pada 1992.

     "Ryan adalah pemain menakjubkan," kata pengurus Sir Alex Ferguson dalam satu kenyataan.

     "Dalam banyak cara, beliau melambangkan kesemua pasukan yang saya ada di United; beliau sentiasa membina semula dirinya, menyesuaikan dengan perubahan permainan dan mengekalkan keinginan dan dahagakan kejayaan demi kejayaan.

     "Dalam setiap sesi latihan dan perlawanan, beliau adalah contoh untuk diikuti. Pemain-pemain muda dalam bilik persalinan mempunyai peluang terbaik untuk belajar daripada pemain yang akan terus memecahkan rekod demi rekod, dan amat sukar untuk disaingi oleh pemain lain."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...